Творчість нашого талановитого земляка Івана Кириловича Дряпаченка - визначна сторінка в історії українського живопису, а його життя - приклад палкої відданості мистецтву, своєму народу. Він народився у селі Василівні на Полтавщині, де знаходився маєток графині Капніст, у якому був ключником його батько Кирило Дряпаченко. Потяг до малювання відчув з дитячих літ. Часто на дверях конюшень, на парканах і навіть на наличниках вікон залишав зроблені вугляком зображення коней, кумедні людські фігурки. Графиня Євгенія Капніст, яка сама розважалась зображуванням на полотні квіточок, метеликів тощо і видавала себе за лібералку, зацікавилась здібним хлопчиною й посприяла його вступові у Київську школу малювання. Так, у 1894 році І. К. Дряпаченко зробив перший крок по обраному шляху. Пізніше він навчався у Московському училищі живопису і в Петербурзькій Академії художеств. Коли розпочались революційні події 1905 року, царський уряд вирішив «очистити» столицю від студентства. Іван Дряпаченко приїхав у рідну Василівку, що поблизу Козельщини, й відразу влився у хвилю селянських бунтів. Він бере участь у таємних сходках, малює портрети селянських ватажків, замальовує цікаві епізоди боротьби. За доносом шпика петербурзького студента арештували і тільки завдяки заступництву впливових друзів йому вдалося врятуватись від заслання в Сибір. Рідному селу й селянському побуту художник залишився вірним усе своє життя. Закінчивши академію і здобувши своєю екзаменаційною роботою «Соломія» право на творче відрядження до Італії, він створив там ряд полотен, які поставили його в ряди відомих майстрів живопису. Після цього знову приїздить у Василівку. В 1913-му пише чудовий портрет батька, який донині залишається класичним взірцем цього жанру. В роки першої світової війни І.К. Дряпаченко - у фронтовій батальйонній майстерні М. Самокиша. На війні він зробив понад 40 малюнків, пройнятих справжнім патріотизмом. Перемогу Великого Жовтня художник зустрів знову ж у Василівці. Він тут вчителює, керує сільським хором, пише декорації для самодіяльних вистав, сам бере участь у спектаклях. Часто виступає перед селянами, полум'яним словом агітує за Радянську владу. Іван Кирилович пильно придивляється до молоді, вишукує з-поміж неї людей здібних, талановитих. Сходиться близько з Козельщинським - учителем Анатолієм Костянтиновичем Терешенком, який пробував себе у живопису. За роки їх дружби А. Терещенко пройшов чудову школу у цього майстра пензля. Анатолій Костянтинович Терещенко став викладачем і художником. Нині він живе й працює у Нових Санжарах, пише книгу спогадів про свого славного учителя. Він уже склав чіткий каталог усіх робіт художника, описав новознайдені його картини. Кожне полотно Івана Дряпаченка дороге ще й тому, що їх збереглося небагато, бо більшість пропала в роки війни. Тож кожна нова знахідка, пов'язана з його творчістю - це подія для українського живопису. На таку знахідку нам і пощастило недавно. У Кременчуці зберігся один з останніх його портретів - портрет Ганни Мартинівни Миргородської. В будиночку по Залізничному провулку, у тому самому, де нерідко гостював художник у своїх приятелів - учителів Миргородських, мешкає й зараз їхня дочка - Ліля Харитонівна. У ті роки вона була підлітком і добре пам'ятає високого, широкоплечого, з пшеничними вусами Івана Кириловича. В незмінному солом'яному брилі й полотняному одязі він досить І часто з'являвся у їхньому домі. Розповідав сільські новини, радів, що заможним стає василівський колгосп, гнівався, коли бачив якусь безгосподарність. Якось теплого літнього дня художник звернувся до господині: - Ганно Мартинівно, облиште кухню і сідайте в крісло. - Для чого? - Буду вас малювати. Портрет вийшов вдалий: душевною теплотою, розумом світиться погляд чорноокої жінки у вишитій сукні. Завершивши роботу, художник підписав: «2 серпня 1933 p. І. Дряпаченко». Портрет роботи Дряпаченка став дорогою реліквією цієї родини. Уцілів він і в роки війни, хоч довкола лютувала; пожежа: полотно було заховане у підвалі будинку. А зараз, гадаємо, законне місце цього; портрета - в музеї, куди нинішня власниця згодна його передати. Адже там ця робота послужить докладнішому знайомству відвідувачів із творчістю талановитого земляка, якому належать такі полотна, як «Хліб», «Сінокіс», «Перший комбайн», «Колгоспні далі» та інші.
В. БАБЕНКО, Газета «Зоря Полтавщини», 18.04.1976 р..
Источник: http://Газета «Зоря Полтавщини», 18.04.1976 р.. | |
| |
Просмотров: 863 | | |
Всего комментариев: 0 | |